IKEA skapar en ny mötesplats i Kungens kurva

När IKEA Centres bygger ut i Kungens kurva så skapas mer av en mötesplats för besökarna än tidigare. Shoppingcentret växer med cirka 54 000 kvadratmeter och cirka 100 nya butiker.

Dagens detaljhandeln står inför en kraftfull utveckling, allt i takt med att kunder och besökare efterfrågar ett bredare utbud av både shopping och upplevelser, menar Fredrik Henningsson, projektledare IKEA Centres.

– Framtidens köpcentrum erbjuder mycket mer än handel. Vi skapar mötesplatser där besökarna kan träffas, trivas, känna sig trygga och uppleva saker tillsammans, säger Fredrik Henningsson.

IKEA Centres äger och utvecklar shoppingcentrum runt om i världen. Bland verksamhetens cirka 43 anläggningar finns Kungens Kurva Shoppingcenter som står inför en kommande utbyggnaden med plats för cirka 100 nya butiker. Dagens verksamhet växer med ytterligare cirka 54 000 kvadratmeter.

– Vi omvandlar dagens parkeringsytor och skapar ett shoppingcenter som blir en naturlig del av den levande stadsdelen. Byggstart anpassas så att öppning sker efter det att den nya kommunala Tangentvägen blivit färdig, säger Fredrik Henningsson.

Målet är att miljöcertifiera de nya fastigheterna enligt BREEAM Excellent.

Större mix

Kungens Kurva Shoppingcenter öppnade 2014 och rymmer i dag cirka 25 butiker, caféer och restauranger. Nu kommer nya aktörer inom bland annat sport och underhållning där den första, Nordic Wellness, öppnar redan vid årsskiftet.

– Vi vill skapa en större mix av shopping, service, underhållning och restauranger: en mötesplats där du träffar familj och vänner för att umgås. Eller hittar egen tid till shopping eller träning, säger Maria Ranehamn Andersson, centrumchef för Kungens kurva.

Även besökarantalet förväntas öka, från dagen 2,5 miljoner per år till hela 8 miljoner årliga besökare.

Läs mer om projektet.

IKEA Centres

…äger och utvecklar handelsplatser, alltid med IKEA som granne. Verksamheten omfattar:

  • 15 länder,
  • 43 shoppingcenter,
  • drygt 460 miljoner besökare,
  • 1 600 varumärken,
  • 7000 butiker.

Kungens kurva fortfarande störst

När tidningen Fastighetsvärlden listar Sveriges största handelsområden toppar Kungens kurva listan. Området täcker inte bara störst yta men leder även omsättningsmässigt.  Fastighetsvärlden tar hjälp av registertjänsten Swedish Shopping Centre Directory (SSCD) som räknar fram att Kungens kurvas detaljhandel, restaurang och service omsätter cirka 7,6 miljarder kronor år 2016

Leos största lekland

När Leos Lekland öppnade sin största verksamhet hittills valde de Kungens kurva. Här finns cirka 10 000 kvadrameter yta för barnens bus.  Leos Lekland är Nordens största och mest besökta leklandskedja. Kedjan är mycket expansiv och har målet att driva 50 verksamheter i landet 2019. Det största leklandet öppnade i Kungens kurva i mars 2017.

IKEA skapar en ny mötesplats i Kungens kurva

När IKEA Centers bygger ut i Kungens kurva så skapas mer av en mötesplats för besökarna än tidigare. Shoppingcentret växer med cirka 54 000 kvadratmeter och cirka 100 nya butiker.

2017-12-19T09:20:01+00:00